Czym są zdarzenia niepożądane?
Zgodnie z definicją określoną w Ustawie o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (Dz.U.2023 poz.1692), przez zdarzenie niepożądane należy rozumieć zdarzenie zaistniałe w trakcie udzielania lub w efekcie udzielenia bądź zaniechania udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, powodujące lub mogące spowodować negatywny skutek dla zdrowia lub życia pacjenta, w szczególności zgon, uszczerbek na zdrowiu lub rozstrój zdrowia, chorobę, zagrożenie życia, konieczność hospitalizacji albo jej przedłużenia, a także uszkodzenie ciała. Nie stanowi zdarzenia niepożądanego zdarzenie, którego skutek jest przewidywanym skutkiem prawidłowo udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej.
Przykładowe zdarzenia niepożądane wymagające monitorowania i analizy:
- ciało obce pozostawione w polu operacyjnym,
- niewłaściwy pacjent/ miejsce/ strona operowana/ niewłaściwa procedura operacyjna,
- uszkodzenie ciała powstałe w wyniku zabiegu operacyjnego,
- sepsa po zabiegu operacyjnym,
- emboliza płucna lub zakrzepica żył głębokich po zabiegu operacyjnym,
- samobójstwo w szpitalu,
- niewłaściwe podanie leku (nie ten lek, dawka, pacjent, czas podania, droga podania),
- upadki w szpitalu,
- nieterminowe dostarczenie opieki,
- reoperacje,
- nieplanowane powtórne hospitalizacje,
- samowolne oddalenie się pacjenta ze szpitala.
Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego nie jest równoznaczne ze złożeniem skargi czy roszczenia. Zgłaszanie zdarzeń niepożądanych jest systemem odrębnym i niezależnym od systemu rozpatrywania skarg i zażaleń.
Informacje na temat możliwości złożenia skargi znajdą Państwo w zakładce Dla pacjenta >> Skargi i wnioski.
Cel zgłaszania zdarzeń niepożądanych
Celem systemu zgłaszania zdarzeń niepożądanych jest poprawa jakości opieki i bezpieczeństwa pacjenta w szpitalu.
Zgłoszone przez Państwa zdarzenia niepożądane pozwolą na zidentyfikowanie ich przyczyn, wdrożenie działań naprawczych oraz opracowanie rozwiązań, które pozwolą na uniknięcie podobnych zdarzeń w przyszłości.
Kto może zgłosić zdarzenie niepożądane?
Fakt zaistniałego zdarzenia niepożądanego może zgłosić każdy pacjent Szpitala, rodzic/opiekun pacjenta oraz osoby będące świadkiem takiego zdarzenia.
Jak zgłosić zdarzenie niepożądane?
Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego, które miało miejsce w naszym Szpitalu można przekazać:
- drogą elektroniczną - wystarczy wysłać wiadomość drogą mailową na adres k.kukula@szpital-marciniak.wroclaw.pl
- pocztą lub kurierem na adres korespondencyjny Szpitala
z dopiskiem na kopercie: "Zdarzenie niepożądane" oraz "Do rąk własnych Pełnomocnika ds. ZSZJ"; - w trakcie pobytu w Szpitalu - bezpośrednio do personelu medycznego, który zgłosi zdarzenie zgodnie z obowiązującą w Szpitalu procedurą.