Dolnośląski Szpital Specjalistyczny im. T. Marciniaka - Centrum Medycyny Ratunkowej

Zdarzenia niepożądane

Czym są zdarzenia niepożądane?

Zgodnie z definicją określoną w Ustawie o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta (Dz.U.2023 poz.1692), przez zdarzenie niepożądane należy rozumieć zdarzenie zaistniałe w trakcie udzielania lub w efekcie udzielenia bądź zaniechania udzielenia świadczenia opieki zdrowotnej, powodujące lub mogące spowodować negatywny skutek dla zdrowia lub życia pacjenta, w szczególności zgon, uszczerbek na zdrowiu lub rozstrój zdrowia, chorobę, zagrożenie życia, konieczność hospitalizacji albo jej przedłużenia, a także uszkodzenie ciała. Nie stanowi zdarzenia niepożądanego zdarzenie, którego skutek jest przewidywanym skutkiem prawidłowo udzielonego świadczenia opieki zdrowotnej.

Przykładowe zdarzenia niepożądane wymagające monitorowania i analizy:

  • ciało obce pozostawione w polu operacyjnym,
  • niewłaściwy pacjent/ miejsce/ strona operowana/ niewłaściwa procedura operacyjna,
  • uszkodzenie ciała powstałe w wyniku zabiegu operacyjnego,
  • sepsa po zabiegu operacyjnym,
  • emboliza płucna lub zakrzepica żył głębokich po zabiegu operacyjnym,
  • samobójstwo w szpitalu,
  • niewłaściwe podanie leku (nie ten lek, dawka, pacjent, czas podania, droga podania),
  • upadki w szpitalu,
  • nieterminowe dostarczenie opieki,
  • reoperacje, 
  • nieplanowane powtórne hospitalizacje,
  • samowolne oddalenie się pacjenta ze szpitala.

 

Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego nie jest równoznaczne ze złożeniem skargi czy roszczenia. Zgłaszanie zdarzeń niepożądanych jest systemem odrębnym i niezależnym od systemu rozpatrywania skarg i zażaleń.

Informacje na temat możliwości złożenia skargi znajdą Państwo w zakładce Dla pacjenta >> Skargi i wnioski.

 

Cel zgłaszania zdarzeń niepożądanych

Celem systemu zgłaszania zdarzeń niepożądanych jest poprawa jakości opieki i bezpieczeństwa pacjenta w szpitalu.
Zgłoszone przez Państwa zdarzenia niepożądane pozwolą na zidentyfikowanie ich przyczyn, wdrożenie działań naprawczych oraz opracowanie rozwiązań, które pozwolą na uniknięcie podobnych zdarzeń w przyszłości.

 

Kto może zgłosić zdarzenie niepożądane?

Fakt zaistniałego zdarzenia niepożądanego może zgłosić każdy pacjent Szpitala, rodzic/opiekun pacjenta oraz osoby będące świadkiem takiego zdarzenia.

 

Jak zgłosić zdarzenie niepożądane?

Zgłoszenie zdarzenia niepożądanego, które miało miejsce w naszym Szpitalu można przekazać:

  • drogą elektroniczną - wystarczy wysłać wiadomość drogą mailową na adres k.kukula@szpital-marciniak.wroclaw.pl
  • pocztą lub kurierem na adres korespondencyjny Szpitala
    z dopiskiem na kopercie: "Zdarzenie niepożądane" oraz "Do rąk własnych Pełnomocnika ds. ZSZJ";
  • w trakcie pobytu w Szpitalu - bezpośrednio do personelu medycznego, który zgłosi zdarzenie zgodnie z obowiązującą w Szpitalu procedurą.